Podział polskiej przestrzeni powietrznej.

W Polsce przestrzeń powietrzną dzielimy na sklasyfikowaną i niesklasyfikowaną.

W przestrzeni sklasyfikowanej znajdziemy dwie podstawowe klasy przestrzeni:

  • przestrzeń kontrolowana –  klasa C i D – sięga od FL095 do FL660,
  • przestrzeń niekontrolowana – klasa G – sięgająca od ziemi (GND) do FL095 (9500 stóp czyli ok. 3000 m nad ziemią).

Do przestrzeni niesklasyfikowanej zaliczymy przestrzeń powyżej FL660 oraz liczne elementy przestrzeni, które są specjalnie wydzielone z przestrzeni zarówno kontrolowanej C/D jaki i niekontrolowanej G np:.

  • strefa D (Danger Area),
  • P (Prohibited Area),
  • R (Restricted Area),
  • EA (Exercise Area)
  • i inne.

W przestrzeni niekontrolowanej G wyodrębniamy także elementy przestrzeni kontrolowanej:

  • CTR – (Control Zone) strefa kontrolowana lotniska
  • TMA – (Terminal Control Area) rejon kontrolowany lotnisk/a
  • MCTR – Military Control Zone
  • MTMA – Military Terminal Control Area

Polska przestrzeń powietrzna nie jest jednolita ani w obszarze przestrzeni kontrolowanej C (może zawierać liczne elementy przestrzeni niesklasyfikowanej), ani w obszarze przestrzeni niekontrolowanej G (która zawiera sporo stref CTR/TMA, które są strefami C lotnisk komunikacyjnych).

Operator bezzałogowego statku powietrznego powinien zwrócić baczniejszą uwagę na to co się dzieje w przestrzeni powietrznej między GND do FL95. Powyżej tego poziomu nie mamy możliwości wykonania lotu.

Aby lepiej poruszać się w przestrzeni powietrznej mamy do dyspozycji kilka bardzo przydatnych aplikacji oraz mapy.

Aplikacja DroneRadar  do pobrania w wersji bezpłatnej i rozbudowanej płatnej, obsługująca dwa systemy: Android oraz iOS

Polecamy!!! Lepiej wiedzieć, tak na wszelki wypadek.

Źródło: www.droneradar.eu

Jedną z przyjaznych map dostępnych w internecie jest mapa Google z nakładką przestrzeni powietrznych, znajdziecie w niej informacje o stałych strefach:

https://www.google.com/maps/d/viewer?z=7&mid=1eOwyB0F5ZW0n2jbv0pX59f9O1xM&ll=52.57643687045852%2C18.60195485234999 ta mapa opiera się na internetowej wersji AIP Polska.

Kolejną nakładką na mapy Google, a korzystającą z AUP oraz depesz NOTAM jest mapa przedstawiająca sytuację planowaną na dzień następny i znajdziecie ją tutaj:

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?hl=pl&z=7&mid=1Tka2AlCaVoB6zHpPXT-2neiS9Gg

W kolejnych wpisach podpowiemy jak wykonywać  loty w poszczególnych strefach.